Мін’юст: Порядок стягнення аліментів з боржника

Забезпечення належного виконання рішень про стягнення аліментів є гарантією захисту права дитини на гідне утримання і всебічний розвиток. На сьогодні в умовах воєнного стану виконання судових рішень про стягнення аліментів забезпечується у встановленому законодавством порядку. Виконання судових рішень про стягнення аліментів здійснюють державні та приватні виконавці у порядку встановленому Законом України «Про виконавче провадження» (далі – Закон).

Також державні та приватні виконавці під час виконання рішень про стягнення аліментів керуються Сімейним кодексом України, іншими нормативно-правовими актами, які регулюють відповідні правові відносини.

Виконавець повинен стягувати з боржника аліменти у розмірі, визначеному виконавчим документом, але не менше мінімального гарантованого розміру, передбаченого Сімейним кодексом України.

Як передбачено статтею 182 цього Кодексу, розмір аліментів має бути необхідним та достатнім для забезпечення гармонійного розвитку дитини. Мінімальний гарантований розмір аліментів на одну дитину не може бути меншим, ніж 50% прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку. Мінімальний рекомендований розмір аліментів на одну дитину становить розмір прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку і може бути присуджений судом у разі достатності заробітку (доходу) платника аліментів. Якщо боржник отримує дохід, виконання рішень здійснюється шляхом утримання аліментних сум із заробітної плати, пенсії, стипендії та інших доходів боржника на підставі постанови виконавця.

Слід також зазначити, що змінами, прийнятими Законом України «Про внесення зміни до розділу XIII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про виконавче провадження» (набрав чинності 26.03.2022), зокрема передбачено, що за рішеннями про стягнення аліментів підприємства, установи, організації, фізичні особи, фізичні особи-підприємці, які здійснюють відрахування із заробітної плати, пенсії, стипендії та інших доходів боржника, перераховують стягнуті кошти на визначений у заяві або зверненні стягувача рахунок, а у разі відсутності реквізитів рахунка стягувача – на відповідний рахунок органу державної виконавчої служби, приватного виконавця.

Разом із тим, положеннями законодавства визначено систему заходів та тимчасових обмежень до боржника у разі невиконання рішень про стягнення аліментів.

Так, у разі наявності заборгованості зі сплати аліментів, сукупний  розмір якої перевищує суму платежів за три місяці, виконавець вчиняє такі дії:

  • виносить повідомлення про внесення відомостей про боржника до Єдиного реєстру боржників;
  • здійснює заходи щодо звернення стягнення на майно боржника;
  • надсилає стягувачу письмове роз’яснення про право на звернення до органів досудового розслідування із заявою (повідомленням) про вчинення кримінального правопорушення боржником, що полягає в ухиленні від сплати аліментів.

Слід звернути увагу, що виключно стягувачі наділені правом звернутись до правоохоронних органів із заявою про порушення відносно боржника кримінального провадження за ухилення від сплати аліментів на утримання дітей, оскільки відповідно до статті 477 Кримінального процесуального кодексу України провадження може бути розпочато лише на підставі заяви потерпілого.

У разі якщо наявна заборгованість зі сплати аліментів, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за 4 місяці (та 3 місяці – якщо аліменти сплачуються на утримання дитини з інвалідністю, тяжкохворої дитини), державний виконавець виносить вмотивовані постанови про встановлення тимчасового обмеження боржника у праві:

  • виїзду за межі України;
  • керування транспортними засобами (крім випадків, визначених частиною 10 статті 71 Закону);
  • користування вогнепальною мисливською, пневматичною та охолощеною зброєю, пристроями вітчизняного виробництва для відстрілу патронів, споряджених гумовими чи аналогічними за своїми властивостями метальними снарядами несмертельної дії;
  • полювання.

При цьому, якщо боржником сплачено заборгованість у повному обсязі, зазначені тимчасові заходи припиняються на підставі постанов державного виконавця про скасування таких заходів або закінчення виконавчого провадження.

Звертаємо увагу, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України зупиняється дія постанов державних виконавців про встановлення тимчасового обмеження боржника у праві користування вогнепальною мисливською, пневматичною та охолощеною зброєю, пристроями вітчизняного виробництва для відстрілу патронів, спорядженими гумовими чи аналогічними за своїми властивостями метальними снарядами несмертельної дії (абзац одинадцятий пункту 10-2 розділу XIII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону.

У разі наявності в діях боржника ознак адміністративного правопорушення, передбаченого статтею 183-1 Кодексу України про адміністративні правопорушення (несплата аліментів), державний виконавець складає протокол про адміністративне правопорушення та надсилає його для розгляду до відповідного суду.

Несплата аліментів на утримання дитини, одного з подружжя, батьків або інших членів сім’ї, що призвела до виникнення заборгованості, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за 6 місяців з дня пред’явлення виконавчого документа до примусового виконання тягне за собою виконання суспільно корисних робіт на строк від 120 до 240 годин. Повторне протягом року вчинення правопорушення тягне за собою виконання суспільно корисних робіт на строк від 240 до 360 годин.

За виконання суспільно корисних робіт порушнику нараховується плата за виконану ним роботу, яка перераховується на відповідний рахунок органу державної виконавчої служби для подальшого погашення заборгованості зі сплати аліментів.

Також до боржників застосовується такий не менш дієвий захід впливу як накладання штрафів за наявності заборгованості зі сплати аліментів, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за 1 рік (20% від суми заборгованості зі сплати аліментів), за 2 роки (30% від суми заборгованості зі сплати аліментів), за 3 роки (50% від суми заборгованості зі сплати аліментів).

У подальшому постанова про накладення штрафу у розмірі 20% виноситься виконавцем у разі збільшення розміру заборгованості боржника на суму, сукупний розмір якої перевищує суму відповідних платежів за один рік.

При цьому суми штрафів стягуються виконавцем з боржника після погашення заборгованості зі сплати аліментів у повному обсязі та перераховуються стягувачу.

Також, у разі неотримання аліментів, стягувачі мають право на отримання тимчасової державної допомоги дітям, порядок якої регулюється постановою Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку призначення та виплати тимчасової державної допомоги дітям, батьки яких ухиляються від сплати аліментів, не мають можливості утримувати дитину або місце проживання їх невідоме».

* У разі прийняття змін до законодавства Порядок може бути змінено

 

Із 1 жовтня виплачувати призначені органами соціального захисту населення субсидії та пільги буде Пенсійний фонд України

16.09.2022, Урядом України прийнято постанову «Про надання житлових субсидій та пільг на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого та рідкого пічного побутового палива і скрапленого газу Пенсійним фондом України».

Постановою передбачено, що з 1 жовтня виплачувати призначені органами соціального захисту населення субсидії та пільги буде Пенсійний фонд України.

З 1 грудня Фонд буде і призначати і виплачувати субсидії та пільги.

Громадяни як і раніше одержуватимуть виплати на свій банківський рахунок або через пошту.

 

Українці в новому опалювальному періоді будуть з субсидіями, незважаючи на військову агресію росії проти нашої держави

же за кілька тижнів розпочнеться опалювальний період.

Цього року він особливий, адже проходитиме в умовах широкомасштабної агресії російської федерації проти України. А відтак домогосподарства з низьким рівнем доходів потребуватимуть допомоги від держави у вигляді житлових субсидій. При цьому не менша потреба в отриманні субсидій на оплату житлово-комунальних послуг є у внутрішньо переміщених осіб та громадян, які перебувають на території адміністративно-територіальних одиниць, де органи соціального захисту населення, зокрема, через бойові дії не мають можливості забезпечити підготовку виплатних документів та проведення фінансування.

З метою вирішення найбільш актуальних питань щодо надання субсидій в умовах початку нового опалювального періоду Міністерство соціальної політики ініціювало зміни до Положення про порядок надання житлових субсидій.

На засіданні Уряду 16 вересня 2022 року відповідні ініціативи підтримано.

Відповідним рішенням передбачено передачу функцій призначення, нарахування і виплати житлових субсидій та пільг на оплату житлово-комунальних послуг від органів соціального захисту населення до органів Пенсійного фонду України, які працюють за екстериторіальним принципом.

В умовах воєнного стану екстериторіальний принцип надання цих видів соціальної підтримки дозволить:

– забезпечити право людей на допомогу від держави за будь-яких обставин, що є важливим в умовах воєнного часу, коли частина людей вимушено змінили своє місце проживання;

– зберігати централізовано дані громадян, необхідні для призначення та розрахунку житлових субсидій і пільг, щоб не втрачати їх в умовах окупації окремих територій, а також за потреби оперативно корегувати;

– автоматизувати та прискорити процеси призначення, нарахування та виплати житлових субсидій і пільг;

– централізувати фінансування виплат, що дозволить оптимізувати та прискорити час проходження коштів.

Соціальна підтримка має надходити громадянам вчасно, в справедливому обсязі і в ефективний спосіб.

Також, враховуючи масштабне переміщення людей в нашій країні, пропонується не враховувати до середньомісячного сукупного доходу громадянам при розрахунку житлової субсидії:

– допомогу на проживання внутрішньо переміщеним особам;

– компенсацію для покриття понесених витрат, пов’язаних з розміщенням в своєму житловому приміщенні внутрішньо переміщених осіб за програмою «Прихисток».

Проектом акта також поширено порядок розрахунку житлової субсидії на оплату електроенергії домогосподарствам, які внаслідок збройної агресії російської федерації проти України залишилися без централізованого постачання теплової енергії та/або постачання природного газу і використовують побутові електроприлади для обігріву житлових приміщень, на всі території, які розташовані в районі проведення бойових дій або які перебувають у тимчасовій окупації.

Крім того, пропонується переглянути критерії надання житлових субсидій особам, яким надається допомога по частковому безробіттю, а також людям, які втратили роботу в період воєнного стану, передбачивши можливість призначення субсидії з урахуванням фактично отриманих доходів у розмірі допомоги по безробіттю.

Всі зазначені зміни дозволять забезпечити вчасність та ефективність надання житлових субсидій, що особливо актуально в умовах опалювального сезону.

 

 

Опубліковано у Без рубрики. Додати до закладок постійне посилання.

Залишити відповідь